كتاب حاضر كه با هدف بررسي جايگاه و اهميت توريستي شهرها، نقش دستگاههاي دولتي محلي در توسعه گردشگري در شهرها، برنامهريزيهاي جهاني در زمينه گردشكري شهري و همچنين راهبردهاي توسعه گردشگري شهري در شهرهاي بزرگ جهان و ايران و آشكار نمودن پيامدهاي مثبت اين نوع گردشگري به نگارش درآمدهاست؛ شامل هفت فصل است، فصل اول: گردشگري شهري، مفاهيم، قلمرو، تحول و تنگناها ـ فصل دوم: شهر و گردشگري ـ فصل سوم: جاذبهها و تأسيسات گردشگري شهرها ـ فصل چهارم: شهرهاي توريستي، انواع و روش تحقيق ـ فصل پنجم: بازاريابي و تبليغات گردشگري شهري ـ فصل ششم: مديريت شهري و نقش آن در توسعه گردشگري شهري و فصل هفتم: گردشگري شهري در مشهد مقدس.
در پايان كتاب نيز سه پيوست در خصوص شيوههاي تهيه طرحهاي توريستي در شهرها، معرفي برخي از شهرهاي مهم توريستي جهان و برنامهريزيها و اقدامات برخي مسئولان شهرهاي جهان در خصوص توسعه گردشگري شهرها بيان گرديدهاست.