مولف در كتاب حاضر كوشيده با تلفيق نظريههاي روانشناسي و تربيتي، برخي نكات روانشناسي را از كودكي تا نوجواني مطرح سازد. بدين منظور وي اختلالات رفتاري كودكان را برميشمارد كه از آن جمله است: حسادت، دروغگويي و دزدي، سپس به عوامل بروز اين اختلالات اشاره ميكند. همچنين مشخصات كودكان درونگرا و برونگرا و وظيفهي والدين نسبت به هريك از اين كودكان را بازگو ميكند؛ سپس نيازهاي طبيعي كودك را خاطرنشان ميسازد كه از آن جمله است: آموزش مسائل جنسي، وي همچنين از شيوههاي پرورش خلاقيت دركودك نظير تشويق به داشتن ايدههاي نو، سخن ميراند. نيازهاي كودك در سنين پيش از دبستان، نقشآموزگار در اين مرحله، شيوههاي برخورد با ترس كودك از مدرسه، لزوم پيوند خانه و مدرسه، نقش معلم در آموزش، والدين و تكليف شب، فوايد مشاركت دانشآموزان در تدريس، وظيفهي معلم خوب، عوامل موثر در افت و پيشرفت تحصيلي، و بيماريهاي شايع در دوران بلوغ، از ديگر مباحث كتاب به شمار ميروند.