اين كتاب به سفارش اتحاديهي ناشران و كتابفروشان كشور، و در اصل خطاب به ناشران جوان و تازهكاري نوشته شده است كه براي آشنايي بيشتر با اصول نشر كتاب، معمولا در دورههاي آموزشي اتحاديه شركت ميكنند. بر اين اساس مخاطبان اصلي اين كتاب در وهلهي نخست علاقهمنداني هستند كه ميخواهند نشر كتاب را پيشهي خود كنند يا كساني كه در صددند خود ناشر باشند و آثار خود را منتشر كند. دانشجوياني كه دورههاي نشر، ويرايش و شاخههاي توليدي در نشر را ميگذرانند، نيز ميتوانند از اين كتاب به عنوان متن درس يا كمك درسي استفاده كنند. "نامهاي اصلي در نشر كتاب" به گونهاي تدوين شده است كه براي خودآموزي و آشنا كردن دوستداران نشر كتاب با مفاهيم پايه و مراحل اساسي نشر، راههاي اصلي را نشان ميدهد و در عين حال چشماندازهاي "گسترش و آيندهي نشر را ترسيم ميكند.